T: (+45) 89 34 35 36
BEMÆRK: Dette kursus er afholdt.

Program

Hvad kan jeg lære?

Kurset vil give dig et grundlæggende indblik i den digitale persondata-verdens betydning for din dagligdag på kontoret, herunder:

  1. Hvad er persondata i det hele taget?
  2. Den daglige sagsbehandling: Hvad må man og hvad må man ikke?
    1. Oprettelse af sagen.
    2. Oprettelse af databehandleraftaler med klient?
    3. Begrænsninger i elektronisk kommunikation med parterne?
    4. Brug af den nye sagsportal (retssager).
  3. E-mails – hvad må man?
    1. Er der krav om samtykke, før man mailer med nogen som helst?
    2. Sikkerhed, når man e-mailer: Hvordan sikrer man sig nok mod, at uvedkommende kan læse indholdet?
    3. Må arbejdsgiveren tjekke den ansattes mail?
  4. Cloud computing (at lægge persondata op i en sky, såsom Google Drive og Dropbox):
    1. Må man i det hele taget dette?
    2. Kræver det i så fald samtykke?
    3. Krav om, at det bliver i EU.
    4. Safe Harbour ordningen – herunder ny afgørelse.
  5. Den registreredes rettigheder:
    1. Indsigtsret (i, hvad der er registreret, hvorfor, til hvilket formål osv.).
    2. Indsigelsesret (korrektion af forkerte oplysninger).
  6. Sondringen mellem følsomme og ikke-følsomme oplysninger.
  7. Facebook:
    1. Må man skrive til fx klienter, skyldnere, modparter osv.?
    2. Må man tjekke folks profiler, fx skyldnere, potentielle kommende ansatte mv.?
      1. Er der i givet fald krav om, at man orienterer disse om, hvad man fandt – og hvornår?
  8. Cookies på hjemmesider: Find hoved og hale i det:
    1. Hvad er en cookie?
    2. Hvilke cookies kræver samtykke, hvilke gør ikke?
      1. Hvad er kravene til et eventuelt samtykke.
  9. Introduktion til den nye EU-persondataforordning, som forventeligt træder i kraft i 2018:
    1. Straffen forøges til 4 % af omsætningen.
    2. Retten til at blive glemt.
    3. Krav om at visse firmaer skal have en dataansvarlig ansat.

                                             

Kurset vil blive tilpasset udviklingen i regler og praksis, og vil opfordre til erfaringsudveksling deltagerne imellem.

_______________________

 

Program

Introduktion til persondataretten, herunder:

  • Intro med overblik over udviklingen frem til forordningen
  • Persondataforordningen – intro til de kommende regler
  • Persondatalovens anvendelsesområde for offentlige og private
  • Hovedsondringer og terminologi
  • De almindelige behandlingsprincipper
  • Oplysningsforpligtelserne
  • Indsigtsreglerne
  • Anmeldelsesregler
  • Persondataretlige grundprincipper

Databehandling og overladelse af oplysninger

Datasikkerhed

Overførsel af oplysninger via landegrænser

Datatilsynets opgaver og beføjelser

 

Den praktiske håndtering, herunder:

  • Den daglige sagsbehandling
  • E-mails
  • Cloud computing
  • Facebook
  • LinkedIN
  • Cookies
  • Google
  • Digital underskrift
  • Advosys – og regler for advokater
  • Anmeldelse og godkendelse i praksis
  • Indsigtsret- og oplysningspligt i praksis

Tv-overvågning, herunder:

  • Persondataloven og tv-overvågningsloven
  • Særligt om persondatalovens § 26a
  • Praksis fra Datatilsynet

Kort intro til håndtering af medarbejderes persondata, herunder:

  • IT-retningslinjers betydning
  • Personaleadministration i det daglige
  • Anmeldelsesreglerne
  • IT på arbejdspladsen
  • Whistleblowingordninger

Persondataforordningen, herunder:

  • Straffen
  • Retten til at blive glemt
  • DPO
  • Børn
  • Underretningspligt

 

 

 

Underviser

Underviser Brian Nygaard
Se underviserens CV

Underviser Brian Nygaard

Cand. jur. Brian Nygaard er professional underviser og har som speciale at forklare besværlige ting på en måde, så alle kan forstå det.

Brian har tidligere undervist i bl.a. GDPR, forældelse og inkasso.

24. oktober 2016
kl. 09.00-16.00
7 lektioner

Kr. 2200,- excl. moms.

Print programmet

Hvorfor skal jeg med?

Oplysninger om personer findes alle vegne i dag – elektronisk. Du – og dine klienter – vil mere og mere støde på begreber som ”cookies”, e-mails, Internettet, lægge data i en ”sky”, Facebook, Google efter oplysninger, bruge e-boks, oprette og behandle klienter i Advosys/Advopro mv., digital underskrift via Penneo/Esignatur osv.

Men pas på, for der er nogle voldsomt skrappe regler, som bl.a. stiller krav om:

  1. at få udtrykkeligt samtykke før man sender e-mails.
  2. oprettelse af skriftlige databehandlingsaftaler med sine klienter.
  3. at man nemt og gratis efter anmodning giver alle parter i sagen en komplet redegørelser over, hvilke persondata man opbevarer om dem (samt, hvorfor, til hvilket formål osv.).
  4. at man sikrer sig, at ens data bliver i EU (hvilket skyløsninger ikke nødvendigvis gør).
  5. at man sikrer sig, at tredjemand ikke har adgang til registrerede personoplysninger (hvilket kan være et problem fx m.ed forretningsbetingelserne for nogle, der fobeholder sig ret til at gennemgå oplysningerne – fx Facebook, Dropbox mv.)

Persondataret er derfor nok et af de mest aktuelle emner p.t., og det bliver kun ”værre” bl.a. med kommende nye EU-regler. Overtrædelse medfører bøder og nye EU-regler forhøjer disse drastisk, således at det kan koste op til 4 % af den årlige omsætning.

Derfor bør alle ansatte på advokatkontorer (og andre virksomheder) få sig et minimum af viden om disse regler, hvilket dette kursus hjælper med.

Hvordan søger jeg?

Du kan søge med et stikord efter et emne eller en underviser ved at klikke på søgeikonet øverst til højre på denne eller en anden side.

Hvordan tilmelder jeg mig?

Klik på en kursustitel for at se programmet.

Du tilmelder dig derefter ved at klikke på Tilføj til indkøbskurv og vælge Tilmeld dig disse kurser, når du har valgt det eller de kurser, du vil deltage i. Herefter modtager du straks pr. e-mail en kursusbekræftelse og en faktura.

Du kan samtidig tilmelde en eller flere kolleger til samme kurser.

HVORDAN HENTER JEG KURSUSMATERIALET?

  • Klik på KURSIST-LOGIN på www.kursusunivers.dk's forside.
  • Udfyld herefter dit brugernavn, som er din mailadresse, og dit password.
  • Du lander nu på din profilside, hvor du klikker på det relevante kursus.
  • På kursussiden klikker du på den seneste (eller eneste) version af kursusmaterialet.
  • Herefter fremkommer de forskellige muligheder for at tilgå materialet,

Du kan typisk downloade kursusmaterialet senest 1 uge før kursusdagen.

Du kan vælge at printe kursusmaterialet eller at benytte det digitalt på din egen pc på kurset. Vælger du sidstnævnte mulighed, kan du fx åbne materialet to gange, dvs. i to vinduer. Herefter kan du i det ene vindue følge underviserens PowerPoint og i det andet fx en lovtekst eller en dom.

Send en e-mail til mail@kursusunivers.dk, hvis du er i tvivl om noget eller har glemt dit password. 

Kosthensyn

Har du allergi, eller er der andre forhold, der gør, at du skal undgå visse madvarer mv., så skriv i god tid til os på mail@kursusunivers.dk. Så vil vores kursussteder gøre deres bedste for at imødekomme dit behov.

Dudal Webdesign